DKK | „Kiwka”

14 grudnia 2015 roku odbyło się drugie w tym semestrze spotkanie Koła Naukowego Antropologii Literatury i Kultury. Paweł Łyżwiński i Adam Woźniak poprowadzili dyskusję o wy12347676_1105114659501087_7598210019018816775_nbranych esejach z najnowszej książki Michała Pawła Markowskiego zatytułowanej „Kiwka”.

Nasze rozważania skupiły się wokół tematu odbiorców publikacji profesora. Zastanawialiśmy się, do kogo badacz kieruje swoje obszerne rozważania poruszające tak wiele różnorodnych tematów, skoro dla rasowych antropologów postawione tezy nie są przełomowymi odkryciami, zaś „niewtajemniczony” czytelnik nie będzie z kolei miał szansy rozpoznać kryptocytatów.

Od tego tematu nie jest daleko do problemu, który zarysowuje sam Markowski w eseju „Pomyśl: literatura!”, mianowicie koncepcji „czytania na nowo”, wbrew ła12356659_1105115619500991_3038036703315739174_otwemu samozadowoleniu, które wynika z przedlekturowych założeń, a następnie utwierdzania się w schematach i interpretacji zgodnie z własnymi poglądami. Zastanawialiśmy się, czy takie czytanie literatury jest w ogóle możliwe, skoro każdy czytelnik, najczęściej podświadomie, jest „skażony” pewnego rodzaju szkołami interpretacyjnymi.

Złotym środkiem według Markowskiego byłaby lektura krytyczna i ironiczna, co wzięliśmy sobie do serca w przypadku „Kiwki” stwierdzając, że być może jedynym tak „samodzielnym erudytą” jest sam Markowski; autor nie buduje właściwie żadnej wspólnoty, chociaż mógłby na przykład określić swoją koncepcję jako pozytywny program dla krytyków literackich.

11219117_1105114712834415_7568862980537066448_nWśród wielu głosów krytycznych znalazły się jednak pochwały. Prawie wszystkim spodobał się styl Markowskiego, jego erudycja i – jednak – komunikatywność. Zauważyliśmy też, że to, co u innego autora mogłoby wzbudzić kontrowersje, na przykład teoria stworzenia telekomunikacji przez Jezusa, u Markowskiego przybiera formę interesującego i „przyjemnego” wywodu, w którym subiektywna interpretacja nie burzy poprawności merytorycznej.

Zofia Ulańska

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s