Opowiedzieć wieś. Drugi dzień konferencji (9 maja 2015)

Drugi dzień konferencji rozpoczął się od panelu poświęconego literackim reprezentacjom wsi. Prelegenci oraz prelegentki dyskutowali o prozie Andrzeja Muszyńskiego, Pawła Potorocz11206688_995747433771144_8945334299230376616_oyna oraz Wiesława Myśliwskiego. Uczestnicy próbowali również zastanowić się nad rozwojem tzw. nurtu chłopskiego w polskiej literaturze, przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie, na ile twórcy reprezentujący młodsze pokolenie czerpią od swoich poprzedników, a na ile wykazują się własną inwencją w sposobie opowiadania o przestrzeni i rzeczywistości wiejskiej.

Kolejny panel dotyczył mikro- i makro-narracji dotyczących przeżyć wojennych, które stały się udziałem mieszkańców wsi. Obie referentki są studentkami Uniwers11038803_995747900437764_5778712708872667484_oytetu Jagiellońskiego, a obrane przez nie perspektywy badawcze sytuowały je na przeciwnych sobie biegunach. Mogliśmy usłyszeć narrację stricte historyczną, za którą opowiadała się Marlena Bodo prezentująca sposoby walki ludności wiejskiej z ziemi szydłowieckiej, oraz antropologiczną, którą przyjęła Karolina Koprowska w interpretacji filmu „Miejsce urodzenia” Pawła Łozińskiego. To zderzenie odmiennych spojrzeń oraz stanowisk wywołało jedną z najżywszych dyskusji podczas tegorocznej konferencji. Słuchacze zadawali wiele dociekliwych pytań oraz debatowali nad sposobami przepisywania historii oraz sprzecznymi wnioskami, do jakich prowadzą zderzenia licznych interpretacji faktów historycznych.

Po przerwie kawowej uczestnicy spotkali się na panelu VI dotyczącym literackich relacji z szeroko pojętego pogranicza. Jedną z podstawowych kwestii okazała się próba sformułowania definicji samego pojęcia „pogranicza” i wskazania wyznaczników literatury opisującej dośw11206805_995747747104446_7233685525182851409_oiadczanie pogranicza. Mieliśmy okazję wysłuchać interesujących opracowań tych zagadnień w wystąpieniach opierających się na interpretacjach poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, reportaży Włodzimierza Nowaka, a także konkretnych utworów prozatorskich, m. in. „Sońki” Ignacego Karpowicza czy „Białego kruka” Andrzeja Stasiuka.

Prelegenci, wygłaszający swoje referaty podczas panelu VIII, rozważali różne odmiany religijności ludowej, między innymi na przykładzie staropolskich pastorałek. Wielość stosowanych przez ludno11260852_995747293771158_8897380197778293714_ość wiejską strategii „oswajania” sacrum zaskakuje swoją pomysłowością oraz siłą relacji łączącej wiernych z Bogiem.

Panel IX, który zamknął obrady konferencyjne, poświęcony był szeroko rozumianym przemianom na polskiej wsi. Każdy z prelegentów rozpatrywał je na innym obszarze. Duże zainteresowanie słuchaczy wzbudziło zagadnienie ewolucji i charakteru religijności wiejskiej, o którym mówił Michał Madej. Niektóre z tez jego wystąpienia spotkały się z polemiką ze strony uczestników konferencji, którzy podważali wiarygodność oraz aktualność wykorzystanych w referacie źródeł, co stało się przyczynkiem do ciekawej dyskusji, otwierającej nowe perspektywy spojrzenia na praktyki religijne ludności wiejskiej. Kolejny referat dotyczył przemian w sferze obyczajów. Dr hab. Dietlind Huetchker skupiła się na kwestiach związanych z kobiecością, pokazując na przykładach z filmu i literatury, w jaki sposób i z jakich przyczyn ewoluowało wyobrażenie o roli i statusie kobiet na wsi. Obrady konferencyjne zakończyły refleksje nad obecnym życiem artystycznym i kulturalnym wsi. Pani Marta Seredyńska opowiedziała o przygotowywanych przez mieszkańców Zakrzewa spektaklach, znanych ogólnopolskiej publiczności pod nazwą Trylogia Zakrzewska. Referat ten skłonił słuchaczy do postawienia pytań o perspektywy kultury wsi i jej odrębność, która wydaje się dziś zacierać.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s